top of page
shutterstock_267784448 (Large).jpg

גורמי סיכון לטרשת עורקים

בעיות קרדיולוגיות שכיחות

נושאים כללים בקרדיולוגיה

מחלת טרשת עורקים

מחלת טרשת העורקים נגרמת כתוצאה מפגיעה בשכבה הפנימית של העורקים הכליליים המספקים דם ללב. לשכבת כלי הדם, חודרים חומרים שונים כמו (LDL) המכונה הכולסטרול הרע. מדובר  בכולסטרול הנוטה לשקוע בדפנות כלי הדם ולגרום להיצרות כלי הדם ולהיווצרות קרישי דם הנסחפים וחוסמים את כלי הדם הכלילי המספק דם ללב, עד למצב בו הם נסגרים  לחלוטין. טרשת העורקים בכלי הדם גורמת להקשחת דפנות כלי הדם ופוגעת בגמישות שלהם, בזרימה התקינה של הדם ומגדילה את האפשרות להיווצרות חסימה מוחלטת בעורקים הכליליים המספקים דם ללב עד כדי אוטם בשריר הלב.

 

 גורמי סיכון לטרשת עורקים

מה הם גורמי הסיכון  להתפתחות מחלות לב וכלי הדם?

חשוב לדעת, שהפחתת גורמי הסיכון להתפתחות מחלות לב וכלי דם או מניעתם ושמירה על מאזן השומנים בגוף כבר מגיל צעיר, מפחיתות באופן דרמטי את האפשרות לחלות במחלת לב כלי הדם ואת הסיכון ללקות בטרשת עורקים.

מה הם גורמי סיכון שאינם ניתנים לשינוי ללקות בטרשת עורקים?

  • מין- שכיחות המחלה מוגברת אצל גברים לעומת נשים.

  • גיל - גברים מעל גיל 45 ונשים מעל גיל 55 בעלי סיכון גבוה יותר לחלות.

  • תורשה ותכונות גנטיות מולדות -סיפור משפחתי, הכולל מחלת לב או כלי דם אצל קרוב משפחה מדרגה ראשונה (אבא או אח שחלו בגיל צעיר מ-55 או אם או אחות שחלו בגיל צעיר מ-65), מעלה את הסיכון.

  • ההבדלים בין גברים לנשים והקשר לרמות השומנים בדם ולטרשת עורקים

מחקרים הצביעו על כך שנשים חולות לב הן בדרך כלל מבוגרות יותר מחולי לב, לכן עקב היותן מבוגרות יותר, הן בדרך כלל הן חולות במחלות נוספות יותר מגברים. במחקרים נמצא כי נשים, שורדות פחות מגברים התקפי לב והליכים שמבוצעים לאחריהם, כמו צנתור או ניתוח מעקפים. תסמיני מחלת הלב הכלילית מהן סובלות נשים, שונים לעתים מהתסמינים המופיעים אצל גברים. נמצא כי קוצר נשימה ניכר או עייפות קשה בעקבות מאמצים קלים עשויים להיות אצל נשים סימנים מבשרי מחלה, נוסף על התלונות האופייניות הרגילות.

מה הם גורמי הסיכון לטרשת עורקים הניתנים לשינוי?

במקרים רבים טרשת עורקים והפרעות במשק השומנים בדם נגרמות כתוצאה מהרגלי חיים לא בריאים הניתנים לשינוי.

עישון כגורם סיכון לטרשת עורקים

עישון הוא גורם סיכון מרכזי למחלות כלי דם ולב, עישון מגביר את הסיכון ללקות בהתקף לב עד פי שישה. כ-45% ממחלות הלב האיסכמיות אצל צעירים נגרמות מעישון והוא אחראי לכשליש ממקרי המוות כתוצאה ממחלת לב. גם מעשנים פסיביים נמצאים ברמת סיכון מוגברת למחלות לב וכלי דם. כך נמצא כי שיעור התחלואה ממחלות לב בקרב אנשים שאינם מעשנים החיים עם בני זוג מעשנים הוא גבוה בכ%-25 אחוז מזה של אנשים שבני זוגם אינם מעשנים. ידוע גם ששילוב של עישון עם נטילת גלולות למניעת היריון מגביר את קרשיות הדם ומעלה את הסיכון ללקות באוטם שריר הלב ובשבץ מוחי, גם כאשר מדובר בנשים צעירות.

היעדר פעילות גופנית, כגורם סיכון לטרשת עורקים

היעדר פעילות גופנית הוא גורם סיכון לטרשת עורקים ומאיים ישירות על הלב. פעילות גופנית מתונה מפחיתה בכ-20% אחוז את התמותה הכוללת ובכ-40%-20% אחוז את הסיכון לפתח מחלות לב וכלי דם.

•     תזונה לקויה כגורם סיכון לטרשת עורקים

לתזונה לקויה השפעה מובהקת על תהליך הצרות העורקים וחסימתם ועל בריאות כלי הדם והלב. בכבד נוצרת כל כמות הכולסטרול הנחוצה לנו ופרט לה אין לגוף כל צורך לקבל כולסטרול נוסף ממקורות חיצוניים. תזונה עשירה בחומצות שומן רוויות, בשומן טראנס ובכולסטרול מעלה את רמת הכולסטרול הכללי ואת רמת הכולסטרול LDL בדם ולכן השפעתה הרסנית.

 

השמנה כגורם סיכון לטרשת עורקים

השמנה שדרגתה מהווה סיכון בריאותי המכביד על התהליכים ועל הפעולות בגוף ופוגע בהם נקראת השמנת יתר. עודף משקל והשמנת יתר כרוכים ברמת כולסטרול גבוהה, ברמת טריגליצרידים גבוהה, בהתפתחות מוקדמת של מחלות לב וכלי דם, ביתר לחץ דם ובהופעת סוכרת. דרגת ההשמנה נקבעת לפי מדד מסת הגוף הקרוי BMI ((Body Mass Index, שאת ערכיו מחשבים לפי הנוסחה הבאה:  ,BMI =משקל בקילוגרמים מחולק בגובה במטרים בריבוע. מסת הגוף הרצויה היא BMI שערכיו נעים בטווח 25-19. אדם בעל עודף משקל ייחשב מי שערכי ה-BMI שלו הם בין 25 ל-30. השמנה מוגדרת כ-BMI של 30 ומעלה, אך די בערכי BMI הגבוהים מ-25 כדי להזדקק לדיאטה קפדנית ולהפחתה במשקל. אדם שערך ה- BMI שלו הוא 32 ומעלה מצוי בסיכון הגבוה פי שישה לחלות במחלת לב מאשר אדם שה- BMI שלו מצוי בטווח התקין. אנשים שמנים שכמות השומן בבטנם גדולה מזו שבירכיים נמצאים בסיכון גדול יותר ללקות במחלות לב וכלי דם לעומת אנשים שמנים בעלי עודף שומן בירכיים ובעכוז. היקף המותניים הרצוי הוא פחות מ-102 ס"מ אצל גברים ופחות מ-88 ס"מ אצל נשים.

 

טרום סוכרת /תנגודת לאינסולין כגורם סיכון לטרשת עורקים

תנגודת לאינסולין היא תסמונת הפוגעת במטבוליזם של משק הסוכרים, השומנים והחלבונים בגוף. למעשה, זוהי תחילתה של מחלת הסוכרת ויש המכנים את ההפרעה סוכרת סמויה. נמצא כי תנגודת לאינסולין מגבירה באופן מובהק את הסיכון ללקות במחלות לב וכלי דם.

 

התסמונת המטבולית כגורם סיכון לטרשת עורקים

התסמונת המטבולית ידועה גם כתסמונת X והיא מוגדרת כצירוף של כמה כשלים מטבוליים שיחד מהווים גורם סיכון כבד-משקל למחלות לב וכלי דם. ארגוני הבריאות בעולם הכירו בה כגורם סיכון משמעותי למחלות אלו הניתן למניעה. הכשלים המטבוליים המרכיבים את התסמונת הם השמנה ביטנית, תנגודת לאינסולין, הפרעה בפרופיל השומנים, יתר לחץ דם, קרישיות יתר, ערכי גלוקוז גבוהים, רמה מוגברת של CRP וכבד שומני. כל אחד מהגורמים המרכיבים את התסמונת המטבולית, מגביר את הסיכון למחלות לב וכלי דם, וכאשר הם מופיעים במשולב – הסיכון גדל עוד יותר. מחקרים מצאו כי אנשים הסובלים מהתסמונת המטבולית מצויים בסיכון כפול מזה של אנשים בריאים ללקות בהתקף לב ובאירועים מוחיים.

ניתן לקבוע את נוכחותה של התסמונת המטבולית כשמתקיימים שלושה מבין התנאים הבאים:

•    השמנה בטנית - קוטר מעל 102 ס"מ בגברים או 88 בנשים.

•    לחץ דם מעל 130/85 מ"מ כספית.

•    רמת סוכר בצום מעל 100 מ"ג/ד"ל.

•    רמת טריגליצרידים מעל 150 מ"ג/ד"ל.

•    ערכים נמוכים של כולסטרול HDL – מתחת ל-40 מ"ג/ד"ל אצל גברים ומתחת ל-50 מ"ג/ד"ל אצל נשים.

 

 הכבד השומני כגורם סיכון לטרשת עורקים

תופעת הכבד השומני ידועה כארבעה עשורים, אולם בשנים האחרונות היא זוכה להכרה מחודשת לאחר שהתברר כי היא מהווה את מחלת הכבד השכיחה ביותר בעולם המערבי (ועלולה להסתיים בשחמת ובסרטן הכבד). חולי הכבד השומני נמצאים בקבוצת סיכון גבוהה לפתח מחלות לב וכלי דם. הטיפול בהפרעת הכבד השומני מתמקד בתזונה מאוזנת ובריאה, בהורדה במשקל ובביצוע פעילות גופנית. אלה מפחיתים את התנגודת לאינסולין ואת רמות השומנים בדם, ובתוך כך מסייעים לכבד להחלים. לעתים יש צורך גם בטיפול תרופתי (סטטין).

 

מחלת הסוכרת כגורם סיכון לטרשת עורקים

מחלת הסוכרת הנה הפרעה בחילוף החומרים בגוף המשקפת מצב של חסר באינסולין או פגיעה בפעילותו. מדובר בליקוי המוביל לעודף גלוקוז בדם ונקרא היפרגליקמיה. מחלת הסוכרת נחלקת לשני סוגים עיקריים:

סוכרת מסוג 1 –במחלת סוכרת זו המערכת החיסונית תוקפת בטעות את תאי הבטא בלבלב בגוף וגורמת להרס שלהם. הרס  התאים אינו מאפשר ייצור והפרשה של אינסולין וכתוצאה מכך נותרת בדם רמה גבוהה של סוכר שאינו מצליח להיספג בתאים.

סוכרת מסוג 2 – סוכרת מסוג 2 הנה, המחלה השכיחה יותר, שהיא תוצאה של תנגודת לאינסולין ושל פגיעה בייצור האינסולין ובהפרשתו על ידי תאי הבטא בלבלב.

הסיבוך השכיח ביותר של סוכרת הוא טרשת עורקים. מחלת הסוכרת, מגבירה מאוד את הסיכון למחלות לב ולאירועים לבביים. מחלות לב וכלי דם  לרבות טרשת עורקים, שכיחות יותר בחולי סוכרת מאשר בשאר האוכלוסייה, והן גם קשות יותר ואף עלולות להופיע בגיל צעיר יותר אצל חולי סוכרת. נמצא כי 85%-75%, מחולי סוכרת מסוג 2 נפטרים כתוצאה ממחלות לב וכלי דם. שיעור התמותה ושיעור הסיבוכים לאחר התקף לב גבוהים יותר באופן משמעותי בקרב חולי סוכרת. סוכרת גם מושפעת מתורשה ומגורמים סביבתיים בעלי השפעה רבה, הכוללים תזונה בלתי מאוזנת עשירה בסוכרים ובשומן רווי, השמנת יתר והיעדר פעילות גופנית.

 

יתר לחץ דם כגורם סיכון לטרשת עורקים

טרשת עורקים ויתר לחץ דם הם תופעות המעצימות זו את זו ובעלות השפעה הדדית. בדרך כלל אין צורך לקבוע מה גורם ללחץ הדם, אלא לטפל בו בקפידה. אולם ידוע כי לאורח החיים תפקיד משמעותי בהפרעה של לחץ דם גבוה. לחץ דם גבוה מגביר מאוד את שיעור אירועי המוח ומחלות לב טרשתית וכלי דם. נמצא כי טיפול ביתר לחץ דם הכולל הפסקת עישון, תזונה נכונה הכוללת בין היתר צריכה מתונה שומנים, מלח ואלכוהול, פעילות גופנית סדירה ונטילת תרופות לאיזון המחלה, מפחיתים את התחלואה והתמותה. הפחתה של45% ביחס  לאירועים מוחיים ו15%ביחס לאירועי לב. השכיחות של יתר לחץ דם אמנם עולה עם הגיל, אולם הקפדה על אורח חיים. תסייע בשמירה על ערכי לחץ דם תקינים ומאוזנים.

מצבי דחק נפשי מהווים גורם סיכון לטרשת עורקים.

במצבי לחץ, הגוף מרגיש סכנה או איום ודרושה לו אנרגיה מוגברת כדי להתמודד עמם. על כן מופרש באופן מוגבר ההורמון אדרנלין. שחרור האדרנלין לדם מעלה את רמת הסוכר בדם ואת לחץ הדם ומשפיע על הכבד לייצר גלוקוז ועל רקמות השומן להתפרק בקצב מואץ, ואף מגביר את קצב פעימות הלב, דבר העלול להוביל לאי תקינות פעילות הלב.

מרום- מרכז רפואי קרדיולוגי

מרום מרכז רפואי קרדיולוגי קיים משנת 1997,המרכז הרפואי שייך לד"ר סילבר חיים קרדיולוג מומחה ובעל ניסיון רב. במרכז צוות רופאים קרדיולוגים מומחים ומובילים, החולקים את הניסיון, הידע והמומחיות לאבחון וטיפול בתחום הקרדיולוגי. במרום מרכז רפואי קרדיולוגי, רופאים קרדיולוגים, מומחים ומקצועיים, בדיקות אבחון קרדיולוגיות באמצעות מכשור רפואי מתקדם. המרכז הרפואי משלב מקצועיות יחס אישי והקשבה, הופכים את מרום למרכז רפואי  קרדיולוגי ייחודי. למרום מרכז רפואי קרדיולוגי- תפיסה רפואית מתקדמת, ההופכת את הביקור הקרדיולוגי לחוויה רפואית מקצועית, בטוחה ומכבדת. במרום מרכז רפואי קרדיולוגי, נערכות בדיקות לב הכוללות: אקו רגיל, אקו לב במאמץ, ארגומטריה- בדיקת לב במאמץ, אולטרה סאונד עורקי צוואר, הולטר קצב לב והולטר לחץ דם, שרות ייחודי נוסף הינו קרדיוצ'ק לגילוי מוקדם ומניעה של מחלת טרשת העורקים. במרכז רפואי מרום ניתנים יעוצים קרדיולוגיים, מעקב וטיפול ונערכות בדיקות רפואיות בתחומים: אבחון כאבים או לחצים בחזה והפרעות קצב, מניעת מחלות לב וכלי דם, אבחון מוקדם של טרשת עורקים, יעוץ ואבחון לאחר אירועי לב, חולי אי-ספיקת לב, יעוץ ואבחון לפני צנתור, יעוץ ואבחון בבעיות במסתמי הלב, יעוץ קרדיולוגי לילדים, יעוץ ואבחון פרפור פרוזדורים.
 

bottom of page