top of page
shutterstock_267784448 (Large).jpg

אי ספיקת לב

בעיות קרדיולוגיות שכיחות

נושאים כללים בקרדיולוגיה

מחלת אי ספיקת לב היא מחלה כרונית, בעלת דרגות שונות, כאשר בעזרת טיפול הולם ניתן להשיג איכות חיים טובה.  השילוב של מודעות למצב הרפואי, הקפדה על אורח חיים בריא,  הענות גבוהה לטיפול התרופתי וערנות לכל שינוי במצב הגופני- כל אלה, עשויים לשפר בצורה ניכרת את איכות החיים, ולהאריך את תוחלת החיים.

מהי מחלת אי ספיקת לב?

מחלת אי ספיקת לב הינו  מצב בו תפקוד הלב נפגע בעקבות מחלה, כך שהלב אינו מסוגל להזרים כמות מספקת של דם וחמצן בהתאם לצורכי הגוף.

אי ספיקת לב

קיימים מספר סוגי אי ספיקת לב לעיתים קרובות קיים שלוב של המצבים השונים:

 

אי ספיקת לב שמאלית

ירידה משמעותית ביכולת של המשאבה השמאלית להתכווץ ולהזרים דם  בכמות מספיקה לאברי הגוף. כתוצאה יכולים להתפתח תסמינים כמו : עייפות , קושי בנשימה בזמן ביצוע מאמצים קלים ולעיתים גם במנוחה.

אי ספיקת לב ימנית

ירידה משמעותית ביכולת המשאבה הימנית להתכווץ להזרים דם לראות.. כתוצאה מירידה ביכולתו להתכווץ הדם נאגר בדרך כלל בורידי הרגליים וכתוצאה מעליית הלחץ בהם, מתפתחת דליפת נוזלים המצטברים באיברים שונים וגורמים להתפתחות בצקות ברגליים ולעיתים בבטן.

אי ספיקת לב עם התכווצות תקינה של חדר (משאבה) שמאל

במצב זה הלב מתכווץ היטב , אך יכולתו לקלוט את נפח הדם המתאים מוגבלת בדרך כלל כתוצאה מירידה בגמישות הלב.

כיצד עובד הלב?

הלב הוא איבר שרירי חזק שתפקידו להזרים את הדם לכל הגוף. גודלו כאגרוף והוא ממוקם במרכז החזה עם נטייה קלה שמאלה. הוא מורכב מארבעה אזורים עיקריים: 2 עליות ו- 2 חדרים, שמאלי וימני (" משאבות "). כמו כן ישנם 4 מסתמים שתפקידם לכוון את זרימת הדם בין חללי הלב וממנו לכל הגוף. המשאבה שמאלית (חדר שמאל ) - מקבלת דם עשיר בחמצן מהריאות ומזרימה את הדם לכל חלקי הגוף דרך העורק הגדול ביותר, אבי העורקים. המשאבה ימנית (חדר ימין ) - מקבלת דם עני בחמצן מורידי הגוף דם לריאות כדי להוסיף לדם חמצן. מסתמי הלב ממוקמים בין חללי הלב והנם חיוניים לזרימת דם תקינה בתוכו. המסתמים מאפשרים זרימת דם חד כיוונית ובכך מבטיחים את מעבר הדם בין חללי הלב ומשם לכל חלקי הגוף. הלב מקבל את אספקת הדם הנחוצה לפעולתו באמצעות עורקים כליליים' לקלוט את נפח הדם המתאים מוגבלת בדרך כלל כתוצאה מירידה בגמישות הלב.

מהן הסיבות לאי ספיקת לב?

אי ספיקת לב עלולה להתפתח מהסיבות הבאות:

  • מחלה בעורקים הכליליים: (כלי הדם המספקים דם לשריר הלב עצמו). לאחר התקף לב כאשר נוצרה סתימה בכלי הדם. וכתוצאה פגיעה בשריר הלב, עלולה להחלישו ולהפחית את עוצמת ההתכווצות .

  • לחץ דם גבוה לא מטופל במשך שנים רבות הגורם למעמס ניכר על שריר הלב ולירידה ביכולתו להתכווץ.

  • מחלת שריר הלב (כגון קרדיומיופתיה מורחבת) במחלה זו הפגיעה היא במבנה שריר הלב וכתוצאה חדרי הלב מורחבים ושריר הלב מתכווץ באופן מופחת. מצב זה עלול להיגרם כתוצאה ממחלות שונות כמו דלקת זיהומית של שריר הלב, צריכת אלכוהול מופרזת, שימוש בסמים או בתרופות מסוימות והן, מסיבות לא ידועות הגורמות לליקוי במבנה החלבונים המרכיבים את שריר הלב בחלקן גם תורשתיות.

  • פגיעה במסתמי הלב כמו דליפה קשה וממושכת.

  • מחלת ריאות ממושכת וקשה. הגורמת בדרך כלל לאי ספיקה ימנית.

  • קימות סיבות אחרות נדירות יותר, אשר קצרה היריעה מלפרטן כאן.

כיצד מאבחנים אי ספיקת לב?

הערכה ע"י רופא קרדיולוג : תשאול החולה לגבי תולדות מחלת הלב ,לגבי קיום מחלות נוספות, היסטוריה של טיפולים שונים וניתוחים. הערכת התלונות הנוכחיות בדיקה גופנית, והערכת תוצאות בדיקות שונות שבוצעו.

בדיקות לא פולשניות לאבחון אי ספיקת לב:

  • צילום חזה - מראה גודל הלב, הצטברות נוזלים בריאות

  • תרשים א.ק.ג. - היכול להדגים התקף לב ישן , הגדלה של הלב ולעיתים הפרעות בקצב הלב

  • בדיקת אקו - בדיקת אולטרה-סאונד של הלב. הבדיקה מספקת מידע אודות מבנה הלב, תפקודו יכולת התכווצותו , זרימת הדם בין העליות לחדרים מבנה ו ותפקוד המסתמים. כמו כן הבדיקה מספקת מדד של יכולת הזרמת הדם מחדרי הלב בכל פעימה- מקטע פליטה המתאר את החלק היחסי של כמות הדם היוצאת מהלב מתוך כמות הדם הכללית הנמצאת בלב  Ejection Fraction- במצב תקין גדול מ- 50%.

  • בדיקת מבחן מאמץ: בודקת תוך כמה זמן מופיעים תסמיני המחלה בזמן מאמץ, את כושר המאמץ וכן רשום האקג במאמץ היכול להצביע על הפרעה בזרימת הדם בעורקי הלב.

  • אקו במאמץ/אקו דובוטאמין: בדיקה משולבת של מבחן מאמץ ובדיקת אקו המאפשרת לראות את יכולת התכווצות שריר הלב ותפקוד המסתמים במאמץ , לעיתים במקום מאמץ מוזלף דרך הוריד תכשיר תרופתי הנקרא דובוטאמין הגורם לעלית הדופק וולעליה ביכולת ההתכווצות של שריר הלב.

  • מיפוי לב - בדיקה המשלבת מבחן מאמץ או תכשיר רפואי הנקרא דיפירידמול והזרקת חומר רדיואקטיבי תליום או "מיבי ". התכשיר מוזרק בשיא המאמץ הוא מגיע לשריר הלב, בהתאם לאספקת הדם באזורים השונים בלב. באזור בו אספקת הדם ירודה עקב הצרות בעורק כלילי תהיה קליטה מופחתת של החומר הרדיואקטיבי, ממצא הנקרא פגם מילוי.

מהן תסמיני מחלת אי ספיקת לב?

רוב התסמינים של אי ספיקת לב  נובעים מפגיעה ביכולת התכווצות הלב ונטייה לצבירת נוזלים. חשוב לדווח לרופא המטפל או לצוות במכון הלב או במוקד על הופעת שינוי בתסמינים, מאחר ואלה עלולים להצביע על החמרה באי ספיקת לב.

  • קשיי נשימה: קוצר נשימה לאחר מאמץ קל, שיעול יבש, טורדני במשך מספר שעות לאחר שכיבה.ולעיתים הרגשת מחנק. ולעיתים צורך לישון עם מספר כריות.

  • צבירת נוזלים: בצקות המופיעות בהתחלה בכפות הרגליים, בהמשך בקרסוליים ובשוקיים. הופעת תפיחות של הבטן. בדרך כלל בצקת המופיעה רק במשך היום או לאחר עמידה ממושכת אינה קשורה לאי ספיקת הלב.

  • עלייה חדה במשקל תוך מספר ימים יכולה להיות הביטוי הראשון לצבירת נוזלים זהו סימן חשוב למעקב על ידי שקילה יום יומית.

  • עייפות מתגברת חדשה או ירידה בסבילות למאמץ.

  • חולשה חדשה.

  • דפיקות לב מהירות או לא סדירות.

  • קשיים בריכוז.

  • סחרחורות בעיקר בזמן שינוי תנוחה כגון מעבר משכיבה לעמידה או לאחר עמידה ממושכת.

  • הפרעות בשינה.

  • אירועי איבוד הכרה.

מהו הטיפול באי ספיקת לב?

מטרת הטיפול הרפואי באי ספיקת לב הינה הפחתה בתסמינים (סימפטומים), שמירת איכות חייו של המטופל ומניעת החמרת מחלתו.

  • דיאטה מאוזנת תוך הקפדה על דיאטת דלת נתרן

  • טיפול תרופתי

  • מעקב משקל בכדי לעקוב אחרי צבירת נוזלים

  • פעילות גופנית מתאימה

  • לעיתים יש צורך בהגבלת כמות השתייה

  • במקרים מיוחדים, התערבויות טיפוליות באמצעות צינתורים, השתלת קוצבים מיוחדים

  • ניתוחי לב מסוגים שונים עד להשתלת לב

מהו הטיפול התרופתי  לאי ספיקת לב?

התרופות לטיפול באי ספיקת לב פועלות בדרכים שונות ומטרתן להקל על פעולת הלב, למנוע החמרה בתפקודו ולהאריך את תוחלת החיים. הטיפול התרופתי הניתן לך הוא בהתאם לקווים מנחים רפואיים המקובלים בארץ ובעולם. בכל מקרה יש להגיע למינון התרופות המיטבי. לעיתים השגת המינון המיטבי אורכת מספר שבועות ועד חודשים, רוב חולי אי ספיקת לב יזדקקו לתרופות מארבע קבוצות טיפוליות שונות לפחות.

  • מומלץ לך להכיר את שמות התרופות והמינונים שנקבעו עבורך.

  • עליך להקפיד על נטילתן בזמנים קבועים.

  • חשוב לציין שקיימים שמות מסחריים שונים לאותה תרופה. אם אינך בטוח בשם התרופה פנה לרוקח או לצוות המטפל בך.

  • כדאי להחזיק רשימה של התרופות והמינונים בהישג יד למשל בארנק.

מהם החיסונים המומלצים לאנשים עם אי ספיקת לב?

חיסון נגד מחלת השפעת במצב של אי ספיקת לב

מחלת השפעת הנה מחלה שכיחה בעיקר בתקופת החורף. מדי כמה שנים עלולה להתפתח מגפת שפעת כלל עולמית. תסמיניה העיקריים הם: חום, כאבי ראש, עייפות, חולשה, כאבי שרירים וזיהומים בדרכי הנשימה המתבטאים: בנזלת, שיעול וכאבי גרון, היכולים להימשך גם שבועות מספר. לעיתים יכולים להתפתח סיבוכים כגון: דלקת ריאות, דלקת מערות האף והפנים ודלקת אוזניים חריפה ותתכן החמרה של מחלות לב וריאה. יש להבדיל בין שפעת שהיא מחלה קשה לבין הצטננות.

האמצעי החשוב ביותר למניעת מחלת השפעת הוא חיסון נגד שפעת בעיקר לחולים במחלות לב ריאה, כגון אי ספיקת לב, סכרת וקרוביהם. חשוב לדעת! וירוס השפעת משתנה בכל שנה, לכן יש להקפיד להתחסן בכל שנה מחדש. התרכיב של חיסון מחלת השפעת  מוכן מנגיף מת, כך שאינו יכול לגרום לשפעת. חיסון מחלת השפעת  ניתן בהזרקה תת-עורית או תוך שרירית. בד"כ מספיקה מנת חיסון אחת, החיסון מונע אשפוזים מיותרים. תקופת מתן החיסון - לקראת החורף, בחודשים ספטמבר- נובמבר.

חיסון כנגד דלקת ראות PNEUMOVAX - חיידק הפנוימוקוקוס- במצבים של אי ספיקת לב

החיסון מכיל אנטיגנים (חלבונים מעוררי יצירת נוגדנים) של כל אחד מ-23 הזנים של החיידק האחראים למרבית התחלואה. החיידק עלול לגרום לדלקות ריאה, אלח דם (ספסיס) ולדלקת קרום המוח. אחד מכל 20 חולי דלקת ריאה עלול למות מהמחלה. 2 מכל 10 נפגעים באלח דם ו-3 מ-10 חולי דלקת קרום המוח, נפטרים מהזיהום החידקי. אם בעבר, פניצילין היה טיפול יעיל וטוב, כיום, התפתחו זנים יציבים לטיפול ולכן המניעה ע"י חיסון, היא דרך הטיפול המועדפת.  יעילות החיסון נגד דלקת ריאות  נעה בין 60% ל-85%. החיסון כנגד דלקת ריאות ניתן בהזרקה תת-עורית או תוך שרירית. בד"כ מספיקה מנת חיסון אחת. מבוגרים שחוסנו מתחת לגיל 65 ש' יקבלו מנת חיסון שנייה, 5 שנים לאחר מכן. תקופת החיסון כנגד דלקת ריאות : לקראת החורף, בחודשים ספטמבר- נובמבר.

כיצד נערך מעקב אחר לחץ דם במחלת אי ספיקת לב?

במצב של אי ספיקת לב מומלץ למדוד לחץ דם. לחץ דם הינו הלחץ המופעל על דפנות העורקים עקב פעולת הדחיסה של הלב. הערך הגבוה במדידה נקרא סיסטולי, והוא נמדד כאשר הלב מתכווץ ולחץ הדם בעורקים עולה.הערך הנמוך במדידה נקרא דיאסטולי, והוא נמדד כאשר הלב מתרחב ומתמלא דם. לחץ דם תקין מוגדר לרוב מתחת ל- 120/80 לחץ דם גבוה מוגדר מעל 140/90. הערכים בין מצב התקין ליתר לחץ דם מוגדרים כמצב ביניים.

לכל מטופל יש ערך מטרה מומלץ בהתאם למצבו הרפואי. בחולי אי ספיקת לב רצוי שלחץ הדם הסיסטולי לא יעלה על 130 כאשר הערך המיטבי הוא פחות מ 120. חשוב לדעת את הטווח הרצוי האישי, על מנת לזהות מצבים הדורשים התייחסות רפואית.

זמני מדידת לחץ דם בכלל ובמצב של אי ספיקת לב: יש למדוד מידי יום או לפי הנחיות הצוות המטפל, באותה השעה. מומלץ לבצע את המדידה בשעות הבוקר לפני בצוע מאמץ כלשהו, לאחר ריקון שלפוחית השתן ולפני האוכל. יש לבצע מדידות נוספות בכל מקרה של סחרחורת או חולשה ניכרת,    לאחר שתיית קפה יש להמתין 30 דקות לפני המדידה.

מומלץ להקפיד למדוד את לחץ הדם באותה היד (ביד בו נמדד הערך הגבוה. יש לנוח כחמש דקות לפני המדידה. מומלץ להתיישב ליד השולחן ולהניח את היד על משטח יציב בעת המדידה. יש לחשוף את היד ולשים את שרוול המדידה. מומלץ להניח את היד בגובה הלב, ניתן להגביהה בעזרת כרית ולוודא כי היד רפויה. יש לבצע את המדידה בעזרת המכשיר על פי הוראות היצרן, בזמן המדידה אין לנוע או לדבר, מחשש לאי דיוק.

מומלץ לחזור על מדידת הלחץ דם לאחר 1-2 דקות. יש לדווח על המדידה שבה הערכים הנמדדים ימצאו נמוכים בדרך כלל בהשוואה לאלו מהמדידה הראשונה, לעיתים מתעורר הצורך לבצע מדידה שלישית .

מדידה ומעקב אחר דופק לחולים עם אי ספיקת לב

מהי מטרת מדידת הדופק בכלל ובאי ספיקת לב

היא לקבוע את קצב וסדירות פעימות הלב .דופק נקבע לפי מספר פעימות בדקה. ניתן לחוש בדופק על-פני עורקים שטחיים. ערכי הדופק התקינים נעים בטווח של: 60- 80 פעימות בדקה במנוחה. לכל מטופל יש ערך מטרה מומלץ בהתאם למצבו הרפואי, חשוב לדעת את הטווח הרצוי האישי, על מנת לזהות מצבים הדורשים התייחסות רפואית.

תהליך מדידת הדופק בכלל ובמצבי של אי ספיקת לב

על מנת למדוד את מספר הפעימות בדקה יש צורך בשעון עם מחוגי/ מד שניות. ניתן להשתמש גם בתוצאות המדידה של המכשירים אלקטרונים, אך חסרונם בכך שאינם בודקים סדירות, דבר העלול לשבש את המדידה .עליך להתייעץ עם האחות או הרופא לגבי הדרך המתאימה לך. יש להניח שתי אצבעות( אצבע ואמה) על אחד מאזורי המדידה שצוינו לעיל. על מנת לחוש בדופק יש להפעיל לחץ קל על אזור המדידה. רצוי לבדוק את מספר הפעימות במשך דקה שלמה. ניתן לספור את סך הפעימות במשך 30 שניות ולהכפיל ב- 2. במידה וקיים קושי למדוד דופק בשורש כף היד  קל יותר למדוד את הדופק באזור הצוואר.

זמני מדידת הדופק באי ספיקת לב

יש למדוד את הדופק מידי יום או לפי הנחיות הצוות המטפל, באותה השעה. יש לבצע את המדידה בשעות הבוקר לפני בצוע מאמץ, וכן לפחות מדידה אחת במאמץ. יש לבצע מדידות נוספות במקרים הבאים: כאבים בחזה, חולשה וסחרחורת, קוצר נשימה, דפיקות לב או בכל סימנים חריגים אחרים.

מעקב בדיקות דם לחולים עם אי ספיקת לב

המצב הרפואי של חולים עם אי ספיקת לב ותרופות אותם הם נוטלים עלולים להשפיע על מדדים שונים כגון: רמת המלחים בגוף- נתרן ואשלגן או תפקודי הכליות,  כמו כן לעיתים יש צורך לעקוב אחרי מרכיבים נוספים כגון : ספירת דם או תפקוד הכבד.

תדירות בדיקות הדם אצל חולים עם אי ספיקת לב משתנה לאחר שינוי מינון התרופות תוך שלושה ימים עד שבוע, ולפחות פעם בחודש. עם התייצבות מצבו של המטופל  והגעה למינון קבוע של תרופות, תדירות של בדיקות הדם תפחת. בדרך כלל התדירות הרצויה היא לפחות אחת לשלושה חודשים (למטופלים בקומדין לפחות פעם בחודש ).

מדוע נדרשת תזונה ספציפית לסובלים מאי ספיקת לב

התזונה משפיעה בצורה מהותית על ההרגשה ועל הבריאות בכלל ואצל החולים באי ספיקת לב. כיום ידוע, כי לתזונה נכונה של חולה הלב, יש השפעה רבה על אורח החיים ואיכות החיים. חשיבותה של התזונה  רבה במניעת אירועי לב חוזרים. תזונה נכונה חשובה לחיזוק הגוף, הקטנת סיכון לסיבוכים מיותרים ותורמת להתמודדות עם מרבית גורמי הסיכון למחלות לב , כמו יתר שומנים בדם, סוכרת , עודף משקל , יתר לחץ דם ועוד.

מדוע נדרשת תזונה דלת נתרן לחולים  עם אי ספיקת לב

תזונה מופחתת נתרן הינה מרכיב חשוב בטיפול באי ספיקת לב. נתרן הינו מינרל המצוי במלח ונמצא במזונות רבים. מקורות המלח מוסווים במזון כגון: אבקות מרק, נקניקים, צ'יפס, חמוצים, רוטב סויה, חטיפים שונים ועוד. המלח מכיל נתרן כלורי. אכילת נתרן בכמות מופחתת, מקילה על עבודת הלב. זוהי אינה משימה קלה אך המאמץ משתלם! רוב המטופלים באי ספיקת לב מקבלים הנחייה לצרוך נתרן עד כמות של 2000 מ"ג (2 גרם ) ליום ולא יותר. ניתן לחשב את צריכת הנתרן במשך היום ע"י חישוב תכולת הנתרן מתוך המידע הנמצא על אריזות רוב מוצרי המזון.

השפעת הנתרן על מחלת אי ספיקת לב – הנה שכאשר משאבת הלב איננה מסוגלת להזרים את הדם בצורה תקינה לאיברים, פחות דם מגיע לאיברים חיוניים. הכליות מגיבות לכך על ידי צבירת נתרן ומים. יתר הנוזלים נאגרים בריאות ובחלקים שונים בגוף. אכילת סוגי מזון עתירי מלח גורמים לגוף לאגור יותר נוזלים וכתוצאה מכך הלב עובד קשה יותר.

ההנחיות להגבלת כמות הנתרן לחולים עם אי ספיקת לב

  • הימנע מאכילת אוכל מוכן, רצוי לאכול אוכל טרי.

  • הימנע מלהמליח את המזון, להימנע מאבקת מרק, ניתן לטבל את האוכל בתבלינים שמכילים מעט נתרן כמו: לימון, שום, אורגנו, קרי, בזיליקום.

  • נדרש זמן לשינוי בחוש הטעם והרגל לטעם החדש

  • הקפד לקרא את התוויות על מוצרי המזון עם סימון תזונתי , מזון דל נתרן = 100 מ"ג נתרן / 100 ג"ר מזון. יש לבחור במזון עם תווית= דל נתרן/ ללא נתרן.

  • בזמן אכילה מחוץ לבית ( מסעדות, בתי מלון ),בקש שלא ימליחו את האוכל, השתמש במיץ לימון כתחליף

  • למלח. המנע לחלוטין מאכילת מזון מהיר. בחר במסעדות עם תפריט מגוון.

מהן ההנחיות לצריכת נוזלים לחולים עם אי ספיקת לב

הפרעה בתפקוד הלב, גורמת להצטברות נוזלים באיברים שונים בגוף. נוזלים עודפים מתבטאים בבצקות בגפיים, תפיחות בבטן, קשיי נשימה, בעמידה ממושכת הנוזלים נוטים להצטבר ברגליים. במצבים חריפים כגון החמרת קוצר נשימה או בזמן אשפוז יש צורך בהגבלת כמות הנוזלים כדי להפחית את צבירת הנוזלים בגוף. כמות נוזלים המומלצת ליממה: הגבלת נוזלים של 1.5- 2 ליטרים ביום, לציין שכמות הנוזלים המומלצת היא אישית בהתאם למצב הבריאותי.

המלצות: בזמן חוסר איזון רפואי רישום צריכת נוזלים יומית יסייע לבקרה עצמית, ניתן להיעזר בבקבוק של 1.5 ליטר, על מנת להעריך את הכמות המדויקת. בחישוב הנוזלים יש להתחשב במזונות המכילים נוזלים כגון: מרק, יוגורט, גלידה. תחושת צמא לא מחייבת צריכת נוזלים, ניתן למצוץ סוכרייה, להקפיא פירות. לעיתים, לפי הנחייה אישית, יש צורך ברישום של כמות שתן יומית, על מנת להעריך את מאזן הנוזלים המדויק. כמות שתיית הנוזלים לא תעלה על כמות השתן היומית, כמו כן יש לבצע הערכת נפיחות ( בצקות).

עודף נוזלים מתבטא לרוב ע"י שינוי בהתאמת הבגדים או נפיחות בכפות הרגליים או הקרסוליים. ניתן להבחין בבצקת או בעודף נוזלים בגוף ע"י הגומה האופיינית להם. כאשר לוחצים עם האצבע בחוזקה למשך 30 שניות על אזור בצקתי תורגש ירידה או תראה גומה לאחר שהאצבע הוסרה. עם גילוי בצקת חדשה יש לדווח לרופא על הממצא.

מדוע נדרש מעקב אחר משקל גוף לחולים עם אי ספיקת לב?

צבירה של נוזלים עודפים תגרום לעלייה במשקל הגוף. למרות שמשקל הגוף משתנה באופן נורמאלי במשך היום, נדיר שהוא משתנה מיום ליום ביותר מאשר קילוגרם אחד בתנאים רגילים. עליות או ירידות יומיומיות במשקל מעבר לקילוגרם אחד מצביעים בדרך כלל, על הפרשת נוזלים או צבירת נוזלים. עלייה של קילו וחצי במשקל במהלך תקופה של שבוע נגרמת גם היא ע"י צבירת נוזלים.

גורמים נוספים עלולים להשפיע על משקל הגוף: עלייה או ירידה במסת השומן והשרירים, וכן אובדן תיאבון הגורמים בדרך כלל לירידה של כחצי קילו ליום במשקל, זאת עקב ניצול מאגרים גופניים של שומן ושרירים. מצב של חוסר ירידה במשקל אצל מטופלים הסובלים מאי ספיקת לב שאיבדו את תאבונם מרמז על החרפה באי ספיקת הלב. כאשר התיאבון משתפר מתחדש המלאי של מאגרי השומן והשרירים ותיתכן עלייה במשקל ללא צבירת נוזלים. חשוב לתעד הערכה של התיאבון כך שהרופא יוכל לעקוב אחר מצב הכללי.   יש להישקל מידי בוקר- עם ביגוד מינימלי, ללא נעלים, באותו המשקל. לאחר השימוש בשירותים ולפני ארוחת הבוקר יש להתייחס לתסמינים כגון: קוצר נשימה, עייפות או בצקות    יש למלא את יומן המעקב, יש   להקפיד על מילוי היומן אשר יסייע  בזיהוי סימנים מוקדמים של סיבוכי המחלה. יש לערוך   פנייה מוקדמת לרופא המטפל למכון הלב או למוקד תמנע פניות מיותרות למיון ואשפוזים לא נחוצים.

מהי הפעילות הגופנית המומלצת לחולים עם אי ספיקת לב

במחלת אי ספיקת לב, הלב מתקשה לעמוד בפעילות גופנית מאומצת ולא מעביר כמות מספקת של דם וחמצן , שרירי הנשימה נחלשים, חלה ירידה בתגובת מערכת העצבים לשינויים בתנוחת הגוף, קצב הלב במנוחה גבוה מהרגיל כמו גם שינויים בקצב הלב כתגובה לפעילת גופנית איטיים יותר. בשל הנטייה להמעיט בפעילות הגופנית שרירי הגוף נוטים להידלדל ולהיחלש.

יתרונות הפעילות הגופנית: משפרת את תפקוד הלב, מעלה את מסת השריר ומשפרת את זרימת הדם אליו, מחזקת את השרירים, משפרת את תגובת הדופק למאמץ, משפרת את כושר המאמץ, משפרת יציבה וגמישות    מעלה את הדימוי העצמי, משפרת את מצב הרוח לאחרונה דווח שאימון גופני בחולי לב מאריך את תוחלת החיים.

סוגי פעילות הגופנית: הליכה, נסיעה באופניים,  מתיחות,    הרמת משקולות קלות,    תרגילי נשימה ותרגילי הרפיה

כיצד להתחיל בפעילות גופנית לאנשים עם אי ספיקת לב

אם הנך חש כאבים בחזה הפסק מיד את הפעילות וקח את התרופה שנרשמה לך. אם הכאב נמשך התקשר למוקד חירום.

  • לעולם לא מאוחר להתחיל לעסוק בפעילות גופנית

  • עליך להתייעץ עם הרופא לפני תחילת הפעילות על מנת להתאים את אופי הפעילות, תדירות ומשך הזמן המומלץ לביצועה

  • בחר בפעילות פשוטה, לדוגמא הליכה

  • התחל מ-5 דקות רצופות ועלה בהדרגה את משך ההליכה

  • ניתן לבצע תרגילים בעמידה או ישיבה, אך תרגילים רבים ניתנים לביצוע גם בשכיבה

  • בצע חימום לפני תחילת כל פעילות גופנית, על מנת להכין את הגוף לפעילות ולמנוע התכווצויות שרירים, לדוגמא מתיחות במשך כ-5 דקות או הליכה איטית

  • בצע הרפיה על מנת להוריד בהדרגה את לחץ הדם והדופק לערכים המתאימים למצב של מנוחה

  • עליך להעלות את קושי ומשך הפעילות בהדרגה

  • הקפד על הפסקות מרובות

  • התייחס לפעילויות היומיום כגון: גילוח, מקלחת, אכילה כאל פעילות גופנית

  • בצע פעילות לאחר מנוחה

  • הפסק את הפעילות לפני הרגשת עייפות יתר

  • מומלץ ללבוש בגדים נוחים ולהקפיד על נעליים נוחות

  • אין להתעמל על קיבה ריקה או מלאה. המתן כשעה לאחר הארוחה

  • אל תבצע פעילות גופנית בחוץ בטמפרטורות קיצוניות ( חום או קור)

  • אל תעצור את הנשימה בזמן הפעילות

  • אל תבצע תנועות מהירות

  • בצע את הפעילות בשעות הבוקר

מה היא המנוחה המומלצת לחולים עם אי ספיקת לב?

מנוחה הינה צורך חיוני לפעילות הלב ולתחושת רווחה נפשית. יש לתכנן זמן מידי יום עבור תחביבים במנוחה כגון: קריאה, ישיבה באוויר הצח וצפייה בטלוויזיה. במהלך מנוחה בישיבה, זכור להרים את רגליך על מנת להפחית את הבצקת באזור הרגליים והברכיים.

מהי הפעילות המינית המותרת לאנשים עם אי ספיקת לב?

ירידה בתפקוד המיני היא לעיתים שילוב של משתנים רפואיים ואישיים גם במצבים של אי ספיקת לב . תופעות כגון: חולשה, עייפות, קוצר נשימה, עשויות לדחות את החזרה לחיי מין מלאים. כמו כן ,תתכן אין אונות בעקבות שימוש בתרופות מסוימות ולעיתים מסיבות אחרות. במידה והנך חש בטוב, אין מניעה מקיום יחסי מין, יש להתייחס לפעילות מינית כמו לכל פעילות גופנית. לרוב ניתן להשוות את המאמץ הפיזי לעליית שתי קומות של מדרגות. רצוי שלא לחרוג מהתנוחות המוכרות, שאינן דורשות מאמץ פיזי .הימנע מפעילות מינית מיד לאחר פעילות פיזית, ארוחה כבדה, שתיית אלכוהול או מקלחת חמה. לעיתים יש צורך בטיפול תרופתי היכולה לסייע לך בקיום יחסי מין ,התייעץ בחופשיות עם רופאך בנושא חשוב זה.

התמודדות רגשית במצבים של אי ספיקת לב

מחלת אי ספיקת לב, הינה מחלה מתמידה לעיתים מורכבת וגורמת לשינויים בהרגלי החיים, בערכים ובסדרי העדיפויות. מתעוררים לעיתים חששות ושאלות מהותיים באשר לעתיד. האם אפשר יהיה לחזור לתפקוד פיזי מלא? האם ניתן לשנות את הרגלי החיים הקיימים ולסגל הרגלי חיים חדשים ? האם התפקוד המיני עלול להיפגע? האם היא משפיעה על תוחלת החיים ?שאלות אלה ואחרות מעסיקות רבים מהמטופלים הסובלים ממחלה זו, ומשפיעות על ההרגשה הכללית והתפקוד. יתכנו תחושות של חרדה, כעס ותסכול, חוסר סבלנות או אפילו דיכאון.על מנת לשפר את הרגשתך הכללית ומצב רוחך אנו ממליצים להקפיד ליטול את הטיפול התרופתי ולסגל אורח חיים בריא, העוזרים לשיפור מצבך הפיזי והנפשי: פעילות גופנית יומיומית, שיטות הרפיה שונות כמו: תרגילי נשימה, יוגה, מדיטציה, פנה זמן לתחביבים שהנך אוהב כמו : קריאה והליכה.

מהן ההמלצות הכלליות להרגלי חיים נכונים לסובלים מאי ספיקת לב

  • התזונה המומלצת באי ספיקת לב כוללת אכילה מאוזנת בזמנים קבועים ככל שניתן.

  • הימנע משתייה מרובה של מים ומהוספת מלח למזון.

  • במשקל עודף מומלצת ירידה מתונה, הימנע מדיאטה קיצונית למטרת הרזיה.

  • הגבל את שתיית הקפה קפאין מעלה את קצב הלב וכתוצאה מכך גובר העומס על הלב .

  • במידה והינך צורך אלכוהול הגבל את כמות השתייה ל- 1-2 כוסיות ליום שתיית אלכוהול יכולה לגרום לירידה בלחץ הדם.שתייה בכמות רבה עלולה להחליש את שריר הלב. במטופלים הצורכים כמויות גדולות של אלכוהול הפסקת השתייה עשויה לשפר באופן משמעותי את תסמיני המחלה.

  • הימנע לחלוטין מעישון אקטיבי או פאסיבי ( סביבה של מעשנים) , הגורם נזק לשריר הלב ולריאות.

  • במידה והנך סובל מערכים גבוהים של סוכר או רמת שומנים גבוהה בדם, עליך להיות במעקב רפואי על

  • מנת לקבל טיפול מתאים. כמו כן יש להיוועץ עם דיאטנית לגבי תזונה מתאימה.

מהם הסימנים החריגים המצריכים דיווח לאנשים עם אי ספיקת לב?

במידה ומופיע אחד מהסימנים המפורטים לעיל לאנשים עם אי ספיקתלב, או כל סימן חריג אחר יש ליצור קשר עם המוקד הרפואי  על מנת לקבל הנחיות להמשך טיפול.

  • קוצר נשימה או החמרה בקוצר נשימה, בעיקר בזמן שכיבה או במאמץ קל.

  • עלייה פתאומית במשקל  מעל 2 ק"ג או יותר במשך שבוע אחד או בהשוואה למדידות קודמות .

  • הופעת נפיחות חדשה בקרסוליים, שוקיים, כפות רגליים או בטן.

  • ירידה בכמות השתן.

  • שיעול מטריד המופיע בשכיבה .

  • אירועים חוזרים או ממושכים של דפיקות לב מהירות ולא סדירות או הופעת דופק מואץ

  • אירוע של סחרחורת או התעלפות.

  • עייפות יתר במהלך פעילויות שהיו פשוטות עבורך בעבר.

  • כאבים או לחץ בחזה.

  • בחילה, אובדן תיאבון, נפיחות או רגישות בבטן. הנמשכת יותר מיממה.

האם תפקוד הלב יכול להשתפר במצבים של אי ספיקת לב?

בקרב חלק מהמטופלים עם אי ספיקת לב קיים שיפור בפעילות הלב בטווח של שבועות ועד חודשים מהאבחנה הראשונית כמו כן. תרופות מסוימות עשויות לשפר את תפקודו של שריר הלב. בדרך כלל הטיפול התרופתי יכול להקל על עבודת הלב.

מה נדרש לעשות במצב חרום  של אי ספיקת לב?

במצבי חירום, כלומר התדרדרות חריפה במצבך הבריאותי. מקרים כגון: דפיקות לב חזקות והרגשה כללית רעה, קוצר נשימה חמור ללא הקלה בעת שינוי תנוחה, עייפות או חולשה קיצונית ללא שיפור לאחר מנוחה, כאבים בחזה המקרינים לאיזורי גוף שונים כמו: לסת, יד שמאל, כתף, אצבעות, ועוד. עליך להזעיק באופן מידי ניידת טיפול נמרץ ולהגיע בהקדם האפשרי למחלקה לרפואה דחופה, בבית החולים הקרוב ביותר באזור מגורך.אל תשתהה במצבים אילו, זמן הינו קריטי לטיפול מתאים והצלת חיים.

מה עלי לעשות במידה ואני מתאשפז?

במידה והנך מתאשפז בבית החולים, דאג במהלך האשפוז, שבן משפחה ידווח זאת לרופא המשפחה ולקרדיולוג המטפל.

אני חולה באי ספיקת לב מה עלי לעשות במידה ועליתי במשקל ק"ג אחד מאתמול?

שקילה יומית חשובה ביותר. עליה במשקל עלולה להצביע על אגירת נוזלים . במצב בו הנך עולה מעל 2 ק"ג ביממה, דווח לרופא המטפל.

אני חולה באי ספיקת לב מה עלי לעשות במידה ושכחתי לקחת מנת תרופות אחת?

טיפול תרופתי באופן סדיר הינו חלק חשוב בטיפול לאנשים עם אי ספיקת לב. קורה לעיתים ששוכחים מנת תרופה. אם זו תרופה הניתנת פעם ביום כמו אספירין , יש  ליטול את התרופה ברגע שנזכרים .אם התרופה ניתנת פעמיים ביום או יותר , אין ליטול מנות כפולות! חשוב שהתרופות תילקחנה בהפרש של 6-8 שעות לפחות. במידה ודילגת על התרופה, חזור לשעות הקבועות של נטילת התרופה. בכדי למנוע מצב בו הנך עלול לשכוח נטילת תרופות, אנו ממליצים על שימוש בקלמר תרופות יומי או שבועי מולץ  לסדר את התרופות מראש תוך הקפדה ליטול את התרופות בזמן.

מרום - מרכז רפואי קרדיולוגי  יעוץ אבחון, איתור וטיפול באי ספיקת לב

מרום מרכז רפואי קרדיולוגי קיים משנת 1997,המרכז הרפואי שייך לד"ר סילבר חיים קרדיולוג מומחה ובעל ניסיון רב. במרכז צוות רופאים קרדיולוגים מומחים ומובילים, החולקים את הניסיון, הידע והמומחיות לאבחון וטיפול בתחום הקרדיולוגי. במרום מרכז רפואי קרדיולוגי, רופאים קרדיולוגים, מומחים ומקצועיים, בדיקות אבחון קרדיולוגיות באמצעות מכשור רפואי מתקדם. המרכז הרפואי משלב מקצועיות יחס אישי והקשבה, הופכים את מרום למרכז רפואי  קרדיולוגי ייחודי. למרום מרכז רפואי קרדיולוגי- תפיסה רפואית מתקדמת, ההופכת את הביקור הקרדיולוגי לחוויה רפואית מקצועית, בטוחה ומכבדת. במרום מרכז רפואי קרדיולוגי, נערכות בדיקות לב הכוללות: אקו רגיל, אקו לב במאמץ, ארגומטריה- בדיקת לב במאמץ, אולטרה סאונד עורקי צוואר, הולטר קצב לב והולטר לחץ דם, שרות ייחודי נוסף הינו קרדיוצ'ק לגילוי מוקדם ומניעה של מחלת טרשת העורקים. במרכז רפואי מרום ניתנים יעוצים קרדיולוגיים, מעקב וטיפול ונערכות בדיקות רפואיות בתחומים: אבחון כאבים או לחצים בחזה והפרעות קצב, מניעת מחלות לב וכלי דם, אבחון מוקדם של טרשת עורקים, יעוץ ואבחון לאחר אירועי לב, חולי אי-ספיקת לב, יעוץ ואבחון לפני צנתור, יעוץ ואבחון בבעיות במסתמי הלב, יעוץ קרדיולוגי לילדים, יעוץ ואבחון פרפור פרוזדורים.

bottom of page