top of page
shutterstock_267784448 (Large).jpg

טיפול בשומנים בדם ובטרשת עורקים

בעיות קרדיולוגיות שכיחות

נושאים כללים בקרדיולוגיה

טרשת עורקים

טרשת העורקים נגרמת כתוצאה מפגיעה בשכבה הפנימית של העורקים הכליליים המספקים דם ללב. לשכבת כלי הדם, חודרים ושוקעים חומרים שונים כמו (LDL) המכונה הכולסטרול הרע.  כולסטרול שוקע בדפנות כלי הדם ויכול לגרום להיצרות כלי הדם ולהיווצרות קרישי דם הנסחפים וחוסמים את כלי הדם הכלילים המספקים דם ללב, עד למצב בו הם נסגרים  לחלוטין. טרשת העורקים בכלי הדם הכליליים גורמת לקישיון דפנות כלי הדם ופוגעת בגמישות שלהם, בזרימה התקינה של הדם ומגדילה את האפשרות להיווצרות חסימה מוחלטת בעורקים הכליליים המספקים דם ללב עד כדי התקף לב ואוטם בשריר הלב בו לא מגיע דם וחמצן ללב.

טיפול בשומנים בדם

שומנים גבוהים בדם

 שומנים גבוהים בדם, או כולסטרול בדם מהווים גורם סיכון משמעותי לאירוע לב ושבץ מוחי עקב כך, חשוב לשמור על איזון הערכים שלהם. חשוב להקפיד ולשמור על רמות נמוכות של ה"כולסטרול רע"-  (LDL) ועל רמות גבוהות של "הכולסטרול הטוב" HDL. כמו כן יש לשמור על רמת טריגליצרידים מאוזנת. ביצוע בדיקות דם שגרתיות מאפשרות לקבל מידע על מצב השומנים בדם וגובהם, לרבות רמת הכולסטרול והטריגליצרידים. חריגת השומנים  בדם מטווח הנורמלי לא מעידה תמיד על בעיה בריאותית. כאשר לחריגה של השומנים בדם מטווח הנורמה יש משמעות רפואית. מומלץ לפנות עם תוצאות בדיקות הדם לקבלת מידע נוסף וברור אצל הרופא המטפל.

 

טיפול תזונתי להפחתת שומנים בדם

אם אבחנת כחולה בטרשת עורקים או שרמת השומנים בדמך אינה מאוזנת כראוי, יומלץ לך לערוך שינויים בתזונה ולהיוועץ לשם כך בתזונאי/ת קליני/ת. הימנעות מסוכרים פשוטים, הפחתה בכמות הקלוריות וירידה, ולו קלה בלבד, במשקל יביאו למשל לירידה ניכרת ברמת הטריגליצרידים. ככלל, חשוב להפחית באופן משמעותי באכילת שומן רווי המצוי בשומן מן החי ובצריכת שומן מסוג טראנס המצוי במרגרינה, בחמאה ובבצק עלים, ולהחליף את אלה בדגי ים ממים עמוקים, במוצרי חלב דלי שומן ובשמן זית. כמו כן יש להרבות באכילת רכיבי מזון נוגדי חמצון כקטניות, חומוס ושעועית, בצריכת דגנים כמו אורז וחיטה מלאים ובאכילת ירקות ופירות העשירים בסיבים תזונתיים. כל אלה, בצירוף פעילות גופנית והפסקת עישון, עשויים להועיל מאוד בהפחתת שיבושים במשק השומנים בדם ובמניעת טרשת עורקים.

 

טיפול תרופתי להפחתת שומנים בדם

כאשר יש צורך ברור בהפחתת פרופיל השומנים בדם ושינוי התזונה אינו עונה על הבעיה, ימליץ לך הרופא על טיפול תרופתי. הטיפול בתרופות יעיל ביותר, הן לבעלי רמות לא מאוזנות של שומנים בדם והן עבור מי שכבר סובל או סבל בעבר מסיבוכים של טרשת עורקים. עורקים שנחסמו פעם אחת נוטים להיצרות נשנית, וכדי להתמודד עם ה"אויב" הזה לאורך זמן יש להתאים טיפול תרופתי קבוע, שהוכח כמשפיע על מניעת אירועי לב נשנים. עם זאת יש לזכור כי יעילות הטיפול התרופתי גבוהה רק כתוספת לדיאטה, ולא במקומה.כיום ניתן לטפל במגוון תרופות בטוחות, אם כי לעתים נדרשים מספר ניסיונות של התאמת התרופות באופן אישי עד שהמטרה מושגת.

 

סטטינים

משפחת התרופות הידועה והנצרכת ביותר נקראת סטטינים (Statins ). הסטטינים מפחיתים באופן משמעותי את רמתו הכוללת של הכולסטרול בדם ובעיקר את רמת הכולסטרול הרע LDL- הם עושים זאת באמצעות עיכוב פעילותו של האנזים HMG-CoA Reductase שתפקידו לסייע ביצירת הכולסטרול בתאים ובעיקר בכבד. הסטטינים גם מפחיתים את ערכי הטריגליצרידים ומסייעים בהעלאת רמת ה-HDL . כמו כן תרופות אלו פועלות להפחתת דרגת הדלקת המתהווה בדופנות העורקים וכך הן גם מפחיתות את רמת החלבון CRP בדם. סטטינים הוגדרו על ידי ה-FDA מנהל התרופות האמריקאי, כמאריכי חיים. תרופות אלו עשויות להפחית את מחלות הלב, את אירועי המוח ואת התמותה מהם בשיעור של 40-25 אחוז.

 במשפחת הסטטינים מצויות התרופות: סימבסטטין (בשמה הגנרי; סימבקור, סימוביל, סימבקסון וסימבסטטין טבע – בשמותיהן המסחריים), פרבסטטין (ליפידל, פרבליפ ופרבסטטין טבע), פלובסטטין (לסכול ולסכול פורטה), אטורבסטטין(ליפיטור), רוזובסטטין (קרסטור), ולובסטטין שכמעט לא נמצא בשימוש בארץ.

 

תופעות הלוואי של הסטטינים עשויות לכלול שלשולים, בחילות, עצירות ועייפות. לרוב חולפות התופעות עם ההסתגלות לתרופה. עוד עלולים להופיע כאבי שרירים, בעיקר ברגליים, ולעתים הפרעה בתפקודי הכבד (עלייה באנזימי כבד). זו הסיבה שנטילת סטטינים מחייבת בדיקת תפקודי כבד מקדימה. בדרך כלל יומלץ על המשך נטילת התרופה על אף עלייה קלה או מתונה באנזימי הכבד, שכן זו מזיקה פחות מרמת כולסטרול גבוהה בדם. רק אם תירשם פגיעה בשרירים או בכבד יומלץ לך להפסיק את התרופה ולעבור לשימוש בתרופה אחרת.

אזטימיב (אזטרול)

למטופלים המפתחים תופעות לוואי לסטטינים יומלץ ליטול תרופה בשם אזטימיב (ובשמה המסחרי אזטרול). זוהי תרופה המפחיתה את רמת ה-LDL באמצעות מניעת הספיגה של הכולסטרול בדופן המעי. בדרך כלל מומלצת נטילת התרופה בשילוב עם מנה קטנה של סטטין. שילוב זה עשוי לפעול ביעילות להורדת ערכי הכולסטרול LDLלרמות היעד. גם למטופלים שלא הושגו אצלם ערכי הכולסטרול הנדרשים בטיפול בסטטינים יומלץ להוסיף אזטימיב (אזטרול).תופעות הלוואי של תרופה זו נחשבות קלות ועשויות לכלול כאבים בקיבה ונטייה לשלשול. כאשר התרופה ניתנת בשילוב עם תרופה סטטינית, תופעות הלוואי עשויות לכלול לעתים רחוקות גם כאבי שרירים ופגיעה בשרירים ובתפקודי הכבד, שחולפים לאחר הפסקה של נטילת התרופה.

 

פיבראטים

משפחת תרופות נוספת, הנקראת פיבראטים (Fibrates), משמשת להפחתה ניכרת ברמת הטריגליצרידים ולהגברת פירוקם, ולהגברה משמעותית של רמות כולסטרול HDL בדם. נמצא גם כי טיפול בפיבראטים מסייע בהורדה מתונה של כ-20-5 אחוזים בערכי כולסטרול LDL. טיפול זה מומלץ לרוב כאשר קיימת הפרעה המשלבת רמות גבוהות של כולסטרול ורמות גבוהות של טריגליצרידים בדם. במשפחת הפיבראטים נכללות התרופות: ציפרופיבראט בשמה הגנרי; ובשמה המסחרי – ליפנור, בזאפיבראט בזאליפ, בזאליפ רטרד, בזאפיבראט 400 SR, נורליפ) וגמפיברוזיל (לופיד וליפוזיד). תופעות הלוואי של תרופות אלו עשויות לכלול כאבי בטן ובחילה, שחולפים עם תקופת ההסתגלות. נוסף על כך עשויים להופיעכאבי שרירים ועלייה בתפקודי הכבד. ניתן לשלב נטילת תרופה ממשפחת הפיבראטים עם נטילת תרופה סטטינית, תוך מעקב קפדני בשל חשש לפגיעה בשרירים.

 

ניאצין

תרופה נוספת להפחתת רמת השומנים בדם היא ניאצין (Niacin), הנקראת גם חומצה ניקוטינית או ויטמין B3. למעשה מדובר בוויטמין מקבוצת ויטמיני B המוגדר כתוסף תזונה אך במינונים המומלצים לצורך הפחתת שומנים בדם מדובר בתרופה לכל דבר. ניאצין מטפלת בצורה מיטבית בהורדת כולסטרול LDLובהפחתת רמת הטריגליצרידים ומעלה בצורה ניכרת את ערכי הכולסטרול HDL. לרוב היא ניתנת למטופלים שאינם יכולים לשאת טיפול בסטטינים ואפשר לרכוש אותה ללא מרשם רופא בכל בית טבע או בית מרקחת. אם במהלך השימוש בניאצין לא מופיעות תופעות לוואי הרי מדובר בתרופה מצוינת, אלא שתרופה זו משופעת בתופעות לוואי שכיחות אפשריות, הכוללות גלי חום, גרד, עלייה ברמת הסוכר בדם, הפרעה בתפקודי הכבד והחמרת מחלת כיב קיימת.

רזינים

קבוצת תרופות זו מורכבת משרפים סינתטיים (פולימריים) שאינם מתעכלים ואינם נספגים, והיא כוללת את התרופותכולסטיפול (בשמה הגנרי, ובשמה המסחרי: קולסטיד) וכולסטיראמין (קווסטראן). תרופות אלו הן בעלות יכולת לקשור מלחי מרה במעי, ובכך הן מפחיתות ספיגה של הכולסטרול מן המעי ומורידות רמות LDL ב-30-20 אחוז. הבעיות העיקריות הכרוכות בנטילת תרופות אלו הן תופעות הלוואי הקשות מצד מערכת העיכול (עצירות ונפיחות הבטן) והקושי לבלוע כמויות גדולות של אבקה בלתי מסיסה. מאז שהוכנסו הסטטינים לשימוש נזנח כמעט לחלוטין השימוש ברזינים, והם מומלצים רק במקרים חמורים של היפרכולסטרולמיה משפחתית.

אומגה 3

חומצות שומן אלו, שהן רב-בלתי רוויות, מקורן מן הדגה שבמעמקים הקרים של האוקיינוסים. הן נבדלות מהחומצות הרב-בלתי רוויות הנפוצות בעולם הצומח, במיקום של הקשר הבלתי רווי הראשון בשרשרת החומצות (עמדה 3 לעומת עמדה 6 בשרשרת, ומכאן שמן). לחומצות אלו ערך תזונתי במניעת מצבי מחלה שונים. במינון גבוה (8-6 גרמים ליום) ניתן להשיג ירידה מתונה ברמת הטריגליצרידים. בין התכשירים הכלולים בקבוצה זו מצויות התרופות ששמותיהן המסחריים אומקור, אלספהוטרי-אומגה. יש לזכור שבמינון הנדרש מכילות התרופות מקבוצת אומגה 3 קלוריות רבות, ושנטילתן עלולה לגרום להדפת ריח דגים מן הפה.

טיפול תרופתי למניעת קרישת דם

פרט לטיפול המתמקד בהפחתת ייצור הכולסטרול הרע בכבד ובאיזון משק השומנים בדם, הטיפול התרופתי בטרשת עורקים כולל נטילת נוגדי טסיות, המפחיתים את הסיכון ליצירת קרישי דם, דוגמת אספירין.

 

אספירין

אספירין (ובשמותיה המסחריים: מיקרופירין, קארדיופירין, טבעפירין, קרטיה, אצטוזל, אקופרין, גודאמד ואספירין), היא תרופה ותיקה המונעת את קרישת הדם. היא נוגדת את הפעולה הטבעית של היצמדות הטסיות (לוחיות הדם) בגופנו – היצמדות שהיא חלק מתהליך יצירת קריש דם שנועד לעצור דימום בעת פציעה. בשלביה המתקדמים של טרשת עורקים קיימת סכנה שקריש דם יחסום מעבר תקין של הדם בעורק ויגרום להתקף לב או לאירוע מוחי, ופעולת האספירין מונעת אירועי קרישה אלה.

מחקרים רבים הראו כי נטילת אספירין במינון המתאים מפחיתה אירועי לב אצל חולי לב. הוכח אף כי אנשים בריאים עשויים להפחית את הסיכון שלהם ללקות באוטם שריר הלב אם ייטלו באופן קבוע אספירין במינון נמוך. נמצא כי אצל גברים מעל גיל 45-40 ואצל נשים מעל גיל 55 שנטלו אספירין במינון נמוך פחת שיעור האירועים המוחיים והלבביים לעומת אנשים שלא נטלו אספירין.

במצב של חשד להתקף לב

במקרה של חשד להתקף לב, מומלץ ליטול מיד כדור אספירין בלעיסה. עם זאת, קיימים מצבים שבהם אסור להשתמש בתרופה, כמו בעת דימום במערכת העיכול. משום כך אין ליטול אספירין כשגרה אלא בהמלצת הרופא המטפל.

 

מרום - מרכז רפואי קרדיולוגי  יעוץ אבחון, טרשת עורקים

מרום מרכז רפואי קרדיולוגי קיים משנת 1997,המרכז הרפואי שייך לד"ר סילבר חיים קרדיולוג מומחה ובעל ניסיון רב. במרכז צוות רופאים קרדיולוגים מומחים ומובילים, החולקים את הניסיון, הידע והמומחיות לאבחון וטיפול בתחום הקרדיולוגי. במרום מרכז רפואי קרדיולוגי, רופאים קרדיולוגים, מומחים ומקצועיים, בדיקות אבחון קרדיולוגיות באמצעות מכשור רפואי מתקדם. המרכז הרפואי משלב מקצועיות יחס אישי והקשבה, הופכים את מרום למרכז רפואי  קרדיולוגי ייחודי. למרום מרכז רפואי קרדיולוגי- תפיסה רפואית מתקדמת, ההופכת את הביקור הקרדיולוגי לחוויה רפואית מקצועית, בטוחה ומכבדת. במרום מרכז רפואי קרדיולוגי, נערכות בדיקות לב הכוללות: אקו רגיל, אקו לב במאמץ, ארגומטריה- בדיקת לב במאמץ, אולטרה סאונד עורקי צוואר, הולטר קצב לב והולטר לחץ דם, שרות ייחודי נוסף הינו קרדיוצ'ק לגילוי מוקדם ומניעה של מחלת טרשת העורקים. במרכז רפואי מרום ניתנים יעוצים קרדיולוגיים, מעקב וטיפול ונערכות בדיקות רפואיות בתחומים: אבחון כאבים או לחצים בחזה והפרעות קצב, מניעת מחלות לב וכלי דם, אבחון מוקדם של טרשת עורקים, יעוץ ואבחון לאחר אירועי לב, חולי אי-ספיקת לב, יעוץ ואבחון לפני צנתור, יעוץ ואבחון בבעיות במסתמי הלב, יעוץ קרדיולוגי לילדים, יעוץ ואבחון פרפור פרוזדורים.

bottom of page